NATURE DOESN'T PRODUCE WASTE

15.06.2020 633

PROJE

NATURE DOESN'T PRODUCE WASTE / DOĞA ATIK ÜRETMEZ

TÜRÜ

eTwinning Avrupa Birliği Projesi

DÖNEM

2019-2020

YAPILAN ETKİNLİĞİN TARİHİ VE SÜRESİ

02.2020 – 06.2020

PROJENİN HEDEF

VE AMAÇLARI

Hedef:

Bu projede, öğrenciler iletişim teknolojilerini kullanarak doğaya ve gezegenimizdeki tüm canlılara uygun temiz, toksik olmayan, ekonomik bir yaşam kurmayı öğreneceklerdir. Bu çalışma için, ev ortamında çeşitli ev yapımı tarifler uygulanacak ve tüm üretim aşaması boyunca kaynaklar, malzeme temini ve diğer konular hakkında gerekli bilgiler sağlanarak öğrencilere rehberlik edilecektir. Tüm ürünlerin aşamalarını gösteren videolar sosyal ve dijital platformlarda, okul duvarlarında paylaşılacak ve farkındalık çalışmaları yapılacak. Bu şekilde çevre bilinci kazanılacaktır.

 Amaçlar:

  • Erken yaşlardan itibaren tüm bireyler için sürdürülebilir bir ekolojik yaşamın mümkün olduğunun farkına varılması,

  • Kendi kendine yeten, ekolojik ve atık içermeyen bir yaşam tarzı oluşturarak oldukça ekonomik bir yaşam tarzının benimsenmesini sağlamak,

  • Proje kapsamında, öncelikle ekolojik ürünler üreterek öğrenilerin ve ailelerinin deterjan ve kozmetik ihtiyaçlarını karşılamak,

  • Daha fazla kişiye ulaşarak, öğrencilerin ve ailelerinin çevrelerindeki kişileri temiz, doğal, ekolojik ürünler üretmek ve önce kendi ihtiyaçlarını karşılamak konusunda eğitmesini sağlamak,

  • Bu amaçla, okullarda kimya derslerinde farkındalık çalışması yapmak,

  • Öğretmenler için eğitim düzenlemek,

  • Öğrencilerin velileri için eğitim düzenlemek,

  • Projeye katılan ve destekleyenyarının yetişkinlerinin sayısını artırarak; projeyi millileştirmek ve evrenselleştirmek,

  • Kimya dersi müfredatına uygun olarak proje içeriğinin derste anlatılmasını sağlamak,

  • Projenin kapsamında özellikle "Kendin Yap" (DIY / Do-It-Yourself) ürünleri bulunduğundan, projenin evrenselleşmesinin planlanmasında akran eğitimine öncelik vermek,

  • Bu çalışmalarla öğrencilerin farklı ülkelerden diğer insanlarla etkileşime girebilmelerini sağlamak,

  • Çeşitli kültürlerle iletişim kurabilmek, onların kültürel değerlerini tanımak,

  • Uluslararası deneyimler kazanmak,

  • Takım çalışması yapmak,

  • Çalışmalarda zorlayıcı ve yaratıcılığı destekleyici etkinlikler yapmak,

  • Motive olmak,

  • Bilişim Teknolojileri becerilerini geliştirmek,

  • Web2 araçlarını öğrenmek ve uygulamak,

  • Sosyal medyanın daha etkin kullanılmasını sağlamak,

  • İngilizce ve iletişim becerilerini geliştirmek (yabancı ortaklarla canlı bağlantılar)

HEDEF KİTLE

Öğrenciler, Veliler

PROJE

KOORDİNATÖRÜ

Arzu ÇALIK SEYDİM

Proje Danışman Öğretmeni

ÖĞRENCİLER

Akın A., Aslı Ö., Bahar C., Işıl K., Kadir B., Mira B., Yakup K., Yasin K., Yiğithan Ö.

PROJE ORTAKLARI

Türkiye, Romanya, Hırvatistan, Polonya, Sırbistan, Azerbaycan (18 öğretmen, 118 öğrenci)

PROJENİN DİLİ

İngilizce

KULLANILAN ARAÇLAR

E-posta, Zoom, chat, forum, Web2 araçları (Paddlet, PicsArt, Zepeto AfterEffects, Alight Motion, InShot, StoryJumper, Issuu, FlipSnacks, WordPress, YouTube, vb), diğer yazılımlar (video ve fotoğraf hazırlama, düzenleme, tasarım, PowerPoint/sunum, broşür, günlük (Blog), web sayfası, e-kitapçık hazırlama, vb), QR kod uygulamaları, Twinspace.

 

PROJE ANA ADIMLARI

  • Proje çalışma planının oluşturulması, görev dağılımının yapılması

  • Tüm öğrencilere güvenli internet kullanımı hakkında bilgilendirme yapılması, öğrencilerin okullarında pano hazırlaması

  • Tüm öğrencilerin ailelerinden internet ve sosyal medya kullanımı hakkında veli izin belgesi alınması

  • Okulların tanıtılması

  • Öğretmen ve öğrencilerin kendilerini tanıtmaları

  • Tüm öğretmen ve öğrencilerin proje poster ve logosu hazırlaması

  • 2020 Yeni Yıl aktiviteleri

  • Dünyadaki tüm gelişmelerin sürdürülebilir yaşam üzerine kitap ve film gösterileri ile öğrenciler tarafından takip edilmesi

  • Dünyamızı korumak için neler yapmalıyız?

  • Öğrencilerin kompost hazırlama sırasında video çekmesi

  • Öğrencilerin geri dönüşüm karakterleri çizmesi

  • Geri dönüştürülemeyen evsel organik atıkların kompost ile ayrıştırılması üzerine çalışmalar yapılması

  • Okul bahçelerindeki çiçeklerde kompost çalışması ile elde edilen toprak ve gübrelerin kullanılması, mümkünse okullarda farkındalık yaratmak amacıyla küçük sebze bahçeleri oluşturulması

  • Evde doğal ürünlerden krem, sabun ve doğal koku yapma çalışmaları

  • Korona pandemi günlerinde alınacak önlemler

  • El hijyeni için neler yapmalıyız?

  • Korona öğrenci hikayeleri

  • Bitki yetiştiriyoruz

  • Çiçek dikiyoruz

  • Tohumun önemini açıklayarak tohum topları hazırlanmasının öğretilmesi. Evde tohum topu hazırlama videoları çekilmesi

  • Öğrencilerin tarifleri kullanarak kendi markalarını oluşturmaları ve arkadaşlarına sunmaları

  • Öğrencilerin geleneksel yemekler hazırlamaları

  • Proje ürünlerimizden oluşan proje sanal sergimizin kolajının yapılması
  • Tüm bu çalışmaların yapım aşamalarını gösteren hazırlanan gösteri ve videolar sosyal ve dijital platformlarda, okul duvarlarında paylaşılacak ve farkındalık çalışmaları yapılacaktır
  • Ekolojik Yaşam Sergisi yapılacaktır
  • Değerlendirme

  • Proje Genel Değerlendirmesi – Öğretmen, öğrenci, veli anketleri

  • Proje hakkında okullarda bilgi verilmesi (pano, sunum, tanıtım, poster, vb)

  • Projenin derslere entegre edilmesi

  • Yaygınlaştırma: İnternet üzerinde sosyal medya hesapları oluşturulması; proje web sitesi, günlük (blog), bülten (newsletter), e-kitapçık hazırlanması

  • Ortaklarla iletişim (e-posta, chat, sosyal medya, forum vb)

 

 

 

 

 

 

PROJENİN UYGULANIŞI

 

ve

 

GERÇEKLEŞTİRİLEN

ETKİNLİKLER

  • Proje çalışma planı ve görev dağılımı yapıldı.

  • Tüm öğrencilere güvenli internet kullanımı hakkında bilgilendirme yapıldı, okullarda proje panosu hazırlandı.

  • Tüm ailelerden internet ve sosyal medya kullanımı hakkında veli izin belgesi alındı.

  • Okul ve öğrenci tanıtımları (sunum, doküman, video, Padlet, ...) yapıldı.

  • Değerlendirme – Öğrenci, öğretmen anketleri yapıldı

  • Proje Genel Değerlendirmesi - Öğrenci, öğretmen, veli anketleri yapıldı

  • Her konu sonunda değerlendirme quizleri yapıldı

  • Güvenli İnternet Günü ve eTwinning Günü gibi özel günler etkinlikleri yapıldı.

  • eTwinning Proje ekibi olarak 13 Mart Cuma gününden itibaren COVID-19 pandemisi nedeniyle evlerden çalışıldı. Bu süreç ile ilgili olarak sosyal medya hesaplarından #EVDEKAL, #GUVENDEKAL, #MASKEKULLAN, #SOSYALMESAFENIKORU gibi kamu spotu paylaşımları yapıldı.

  • Proje, her ortağın okullarında müfredata entegre edilerek; derslere uygulanması sağlandı.

  • İnternet üzerinde sosyal medya hesapları oluşturulmuş; proje, yapılan çalışmalar ve etkinlikler hakkında çeşitli paylaşımlar yapıldı.

  • Ekolojik Sözlük, günlük (Blog) sayfası, e-kitap hazırlandı.

  • https://docs.google.com/presentation/d/1U50SGVQKTJcwbh-wXeBiWS1IVjTLKgrr28sndla7M_U/edit?usp=sharing

  • https://naturedoesntproducewaste.blogspot.com
  • https://www.storyjumper.com/book/read/82218175 

  • Tüm öğretmen ve öğrenciler, Avrupa'daki diğer paydaşlarıyla eTwinning Twinspace online meeting uygulaması üzerinden, proje adımları hakkında konuşarak bilgi paylaşımında bulunmuş, tartışmışlardır. Ayrıca e-posta, Whatsapp, Facebook Messenger araçları iletişim için kullanılmıştır.

  • Yaygınlaştırma - Okullarda pano, poster, sergi, sunum, etkinlik ve sosyal medya adreslerinde proje paylaşımları yapılmıştır.

  • Kaynaklarımızın hızla tükendiği gezegenimizde; hayatın geri dönüşüm olmadan ve toksik ürünleri reddederek, tüketimimizi azaltarak ve sıfır atık prensibi ile tekrar kullanmanın önemi vurgulanmıştır.

  • Geri dönüşümün önemi ve tekniği hakkında bilgi ve farkındalık çalışmaları yapılmıştır.

  • Öğrencilerin okullarda sürdürülebilir yaşam hakkındaki film gösterilerini izlemesi sağlanmıştır.

  • Geri dönüştürülemeyen evsel organik atıkların kompostlanması ve ayrılması üzerinde çalışılmıştır. 

Etiler Anadolu Lisesi'nde;

  • Akıllı tahta kullanılarak proje tanıtımı yapıldı.

  • EBA'da proje duyuru ve paylaşımları yapıldı.

  • eSafety ve Safer Internet Day broşürleri hazırlandı. Pano oluşturuldu.

  • Rehberlik dersinde, Güvenli İnternet Kullanımı hakkında bilgilendirme yapıldı.

  • Öğrencilerimiz Çevre Kulübü'nün yardımıyla okulumuzun botanik bahçesine bitki diktiler.

  • Velilerimiz öğrencilerimizin doğal ürünler üretmesi, yemek yapması, tohum topu yapmalarına destek vermişlerdir.

 

 

 

SONUÇLAR

KAZANIMLAR

  • Pandemiye rağmen, tüm ortakların aktif katılımı ile başarılı sonuçlar elde edilmiştir.

  • Sıfır atık prensibinin daha iyi anlaşılması sağlanmış, ekolojik ürünler hazırlanması öğrenilmiştir.

  • Birçok ortak ürün oluşturulmuş, internet ortamında yayınlanması sağlanmıştır: Geri Dönüşüm Hikayesi, 5nci Mevsim Şiiri, Ekolojik Sözlük, e-kitap, blog, zihin haritaları, harf kolajı

  • Sosyal medyanın daha etkin kullanımı sağlanarak duyuru ve haberler yayınlanmış, proje çıktıları paylaşılmıştır.

  • Bilgi ve iletişim teknolojilerinin etkin kullanımı sağlanmıştır.

  • Web2 araçları, QR kodu oluşturma öğrenilmiş, aktif kullanımı sağlanmıştır.

  • İnternet üzerinde bir sosyal medya blogu oluşturulmuştur.

  • Yabancı ortaklarla iletişim kurularak, dil becerileri geliştirilmiştir.

  • İngilizcenin ve iletişim becerilerinin etkin kullanılması sağlanmıştır.

  • Farklı ülkelerin kültürel değerleri tanınmıştır.

  • Farklı ülkelerden ve milletlerden arkadaş edinilmiş, onlarla iletişim kurulmuştur.

  • eTwinning Avrupa Birliği projelerine ilginin artması ve daha iyi tanınması sağlanmıştır.

  • eTwinning Twinspace'i kullanarak bilgi paylaşım sağlanmıştır.

  • Takım çalışmaları gerçekleştirilmiş, takım ruhu geliştirilmiştir.

  • Çalışmalarda zorlayıcı ve yaratıcılığı destekleyici etkinlikler yapılmıştır.

  • Öğrencilerin özgüvenlerinin gelişmesi ve derslere aktif olarak katılmaları sağlanmıştır.

  • Sorumluluk sahibi olma bilinci geliştirilmiştir.

  • Öğrencilerin birbirlerine karşı daha saygılı ve duyarlı olmaları sağlanmıştır.

  • Motive olmaları sağlanmıştır.

ÖDÜLLER

  Projemiz Ulusal Kalite Etiketi ve Avrupa Kalite Etiketi ile ödüllendirilmiştir.
  Hırvatistan Ulusal eTwinning Yarışması'nda COMET 2020 yılının en iyi 2nci projesi seçilmiştir.